Op deze pagina staan de trucks van het merk Hino.
Biografie; Hino Truck Assemblage in Nederland.
Op 11 november 1965 kwam op een persconferentie het bericht dat de “Automobiel Industrie HINO Nederland” opgericht was, die zou beginnen met de assemblage van HINO trucks en HINO Contessa personenauto’s in Nederland. Meerbepaald In het “Sloehavengebied” te Vlissingen werd er bij scheepsbouwer “NV Koninklijke Maatschappij De Schelde”, afgekort “KMS” een fabriek gebouwd. Nog tijdens de bouwwerken werd reeds een aanvang genomen met assemblage van Lichte(3,5 ton) HINO-trucks, Type KM in een plaatijzeren loods. De HINO Contessa personenwagens werden voorlopig nog uit Japan geïmporteerd. Reeds in de vijftiger jaren had het merk Hino bindingen met Renault en maakte een kleine Hino personenwagen in licentie, deze was niet meer of minder dan een kopie vande Renault 4PK. De Hino Contessa was dan ook een auto die uit de Renault 8 was ontwikkeld met een 1300 cc motor achterin. Het was een leuk en in het oog springend wagentje maar het merk sloeg niet aan in de Beneluxlanden. Personenauto’s met motor achterin waren stilaan verouderd, de toekomst zat hem in de wagens met voorwielaandrijving ! In 1966 werden er van de lichte Hino-trucks slechts een klein aantal geassembleerd. Voor de Contessa was 1966 met 144 stuks een top jaar in Nederland ! In 1969 kwam een eind aan het hele avontuur en “HINO-Nederland” werd geliquideerd.Het merk HINO behoort heden ten dage bij de TOYOTA-groep.HINO bouwt enkel nog trucks, bij ons ziet men ze zelden of nooit maar vooral in Azië, Afrika en Australië kom men ze veel tegen !
Voor foto`s bijplaatsen klik op contact.